ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

    חיות קטנות של רייטינג
    קוראים לי גל ואני מכור לסטטיסטיקה.

    מחקרים על התמכרות לאינטרנט מגוחכים בעיני. אי אפשר להיות מכור לאינטרנט כמו שאין אנשים המכורים לחיים. התמכרות לפעילויות ברשת – כמו פורנו, משחקים או פורום המעריצים של ירון דקל – זה כבר סיפור אחר.

    התמכרות אחת קשה, שרק נטייתי לבדוק את כל חשבונות האימייל באובססיביות יכולה להתחרות בה, היא תאוות הסטטיסטיקה שלי. כאן, בבלוג הזה, כמו בעבודה, זורמים אלי מסביב לשעון דו"חות סטטיסטיים מפורטים, המתעדים את כל תנועת הגולשים.

    על אף שתנועת הגולשים בבלוג היא שבריר אחוז ממספר הגולשים בערוץ המחשבים, היא מעניינת אותי לא פחות. הפלאגין המצוין פיירסטטס מספר לי כמה אנשים ביקרו בבלוג ב-24 השעות האחרונות, באילו דפדפנים ומערכות הפעלה הם משתמשים (פיירפוקס שולתת!!) ומאילו אתרים הם מגיעים.

    גוגל אנליטיקס מספק נתונים קצת שונים, ויודע לספר מהיכן הם גולשים ברחבי העולם. אחד מרגינה, קנדה, אחד מפריז, אחד מהחוף המערבי של ארה"ב, שלושה מהמזרחי, יש גם מישהו מבייג'ינג, מפנום פן ואיזור בנגקוק (במקרה האחרון אני אפילו יודע במי מדובר). הגוגל אנליטיקס יודע גם לספר כמה מהם הם מבקרים חדשים וכמה גולשים חוזרים ומציע עוד פילוחים רבים שעוד לא הספקתי ללמוד אותם.

    פידברנר מפרט נתונים נוספים על מספר המנויים לעדכון הרסס שלי ומשרטט לי עוגות צבעוניות על פי קוראי הרסס של המנויים. בטכנוראטי אני יכול לראות מה מיקום הבלוג שלי בין כל הבלוגים בעולם (351 אלף, אם התעניינתם).

    כמו בעבודה, גם כאן, כל גידול ברייטינג משמח ומעודד וצניחות פתאומיות מטרידות. מה עשיתי לא בסדר? אולי הכותרת הזו מנוסחת גרוע, או שהכתבה לא הייתה מובנת. אני מכיר את כל השטיקים והטריקים למשוך קהל. סטטיסטיקה=מידע=כח, אך אם לא נזהרים, הכלי הזה מפעיל אותך במקום שתנצל אותו.

    הממשקים האלה ממכרים. אפשר ללמוד המון מסטטיסטיקה, אבל בשילוב עם האינטרנט היא מובילה לדטרמיניזם טכנולוגי שקובע שיותר תמיד עדיף מפחות, כפי שהדי אן איי של האימייל מורה "בדוק אותי, בדוק אותי הרבה".

    מהפכת התוכן האישי הופכת את כולנו לחיות קטנות של רייטינג. דירוגים של משתמשים זה הכוח המניע את אומת הדיג. כניסה לעשיריית המדגגים הפותחת או ל-100 המובילים בטכנורטי הופכת ליעד מקובל. זה לא דומה בכלל לערוץ 2, כי בהתאם לזנב הארוך של הרשת, כל אחד מאיתנו ישאף להגדיל את הרייטינג שלו בקרב קהילות נישתיות וקבוצות התייחסות קטנות, אך השאיפה לפופולריות ממשיכה להתקיים גם בהן.

    אני כבר צופה איך תישמע המורה של בתי בעוד 10 שנים: "הרייטינג של הילדה מאוד התדרדר לאחרונה. היא כותבת פחות פוסטים, מייצרת הרבה פחות וידאו ולא משתפת תכנים עם חברים. יש מקום לשיפור!".

    >