ערוץ זה הוא ארכיון האתר, השומר את הסיפורים מהאתר הישן של ״חורים ברשת״.

    כך לא תהיו לוחמי גרילה כושלים

    "האם אתה מרגיש נקיפות מצפון על אי עדכון הבלוג", שאל אותי ש' באחד הימים. "בטח", עניתי לו, והסברתי שבלוג זה כמו חנות מכולת. אספקה לא סדירה של מוצרים טריים תבריח את הקונים. הטפתי ומיד נתתי למוצרים להחמיץ. או כמו שחלק מהמגיבים לסקירה על IE7 כותבים: עיתונאים אף פעם לא יהיו מרוצים והם יודעים רק לבקר אחרים שעושים (ועוד את מיקרוסופט הגדולה, איך הוא מעז?!). בעיני זו דווקא מחמאה. ריבוי התגובות הביקורתיות והסגנון הדומה בחלקן (כתב קשקשן, IE7 נהדר וכו') גרמו לי לתהות על האפקטיביות של גרילה מרקטינג (ראו גם כאן) בטוקבקים. בכתבות מסוימות ברור לחלוטין שיש התגייסות של מגיבים - בין אם מדובר בעובדים בחברה המבוקרת הפועלים ספונטנית או בהוראה של אחד המנהלים, ובין אם משרד שנשכר לטובת העניין. ההתגייסות הזו מורגשת מהמקום בו אני נמצא, אך השאלה היא אם גם הגולשים האחרים מבחינים בה. ככל שהשיווק פחות מתוחכם, המטוטלת נעה לעבר התשובה כן. אם צרכנים רבים ממורמרים על יצרנית חומרה מסוימת, נקרא לה RP, אך בתגובות לידיעה ביקורתית על החברה מופיעות רבות בנוסח "דווקא חברה מצוינת", "יש לי מצלמה שלהם ואני מרוצה עד הגג", זה לא אמין ומריח משיווק גרילה. הסבר נוסף לחוסר האמינות הוא בנטייתם של הגולשים לביקורת שלילית: אנשים מגיבים בעיקר כשהם לא מרוצים ממוצר או שירות מסוים. גולשים שמתגייסים מרצונם הטוב לשבח זו תופעה נדירה יותר. בכתבה המקושרת למעלה גם הקוראים מבחינים בקלות בניסיון המניפולוציה ותוהים לא פעם אם כל עובדי מיקרוסופט ישראל התגייסו להגיב. בעיני, גרילה מרקטינג בטוקבקים מפוקפקת כמו כל פעולה שיווקית אחרת הנגועה בהטעיית הציבור. הניסיון ליצור מראית עין של "דעת הציבור" לטובת עניין מסוים, כאשר מאחוריו גורמים אינטרסנטים המסתתרים מאחורי המסיכות האנונימיות, הוא ספין מארץ הספינים. ספק אם יש להם תקווה, כי "מוביל הדעה" האמיתי בכתבות נשאר כותב הכתבה והיכולת של מגיבים 24 ו-134 להשפיע על דעת הקהל נמוכה מאוד באופן יחסי. אפשר גם אחרת. אם עובדי מיקרוסופט לא מסכימים איתי, שיזדהו בתגובות בשמם המלא ותפקידם (הרי אין להם במה להתבייש, נכון?) או שיפתחו בלוג ויקשרו אליו. הם יכולים לשאוב השראה מרוברט סקובל, לשעבר עובד מיקרוסופט, שתרומתו ליחסי הציבור של החברה לא משתווה לאף מסע פרסום, מוצלח ככל שיהיה. בשלב זה, רוב חברות הטכנולוגיה בישראל לא מנצלות את הבמה ומעמידות לרשות העובדים שלהן בלוגים (דווקא מיקרוסופט יוצאת דופן אך טרם נצפו בבלוגיה שלה בלוגרים בולטים). >